Osobní asistence 

Identifikátor 1491324
Ceník
Kontakty
Vedoucí služby
- Jméno Mgr. Pavla Šišková
- Mobil 733 755 841
- E-mail osobni.asistence@kromeriz.charita.cz; pavla.siskova@kromeriz.charita.cz
Sociální pracovník - zástupce vedoucí
- Jméno Mgr. Milada Vanková
- Mobil 733 741 444
- E-mail osobní.asistence@kromeriz.charita.cz, milada.vankova@kromeriz.charita.cz
Kdo jsme?
- Osobní asistence je terénní sociální služba, která „má na klienta čas“. Naši doménou jsou služby v delším časovém rozsahu.
- Při jednání se zájemci o službu mapujeme nepříznivou sociální situaci, ve které se zájemce nachází, a zohledňujeme ji při přijetí zájemce do služby. Nenahrazujeme jiné zdroje pomoci, které mohou zájemci či klienti využít (komerční úklidové služby, doprava s využitím veřejných zdrojů – taxi, hromadná doprava, kadeřnice, manikúra – pedikúra).
- Spolupracujeme s dalšími odbornými službami, které mohou také nápomocny v řešení nepříznivé sociální situace klienta.
- Pomůžeme Vám v činnostech, které nejste schopni zvládnout z důvodu věku, postižení či zdravotního omezení a potřebujete pomoc či podporu druhé osoby.
- Záleží konkrétně na osobě, co zvládne sama. Pomoc a podpora Osobní asistence je individuální a u každého člověka probíhá jinak, dle jeho potřeb, přání a aktuálních schopností a možností.
Úřední hodiny a provozní doba služby
Můžete si sjednat schůzku i v jiný čas na základě telefonické nebo e-mailové dohody.
| Den | Kroměříž | Zdounky | Morkovice |
|---|---|---|---|
| Pondělí | 09:00 - 15:00 | ||
| Úterý | 09:00 - 15:00 | 15:00 - 17:00 | |
| Středa | 09:00 - 15:00 | 13:00 - 15:00 | |
| Čtvrtek | 09:00 - 15:00 | ||
| Pátek | 09:00 - 12:00 |
- Kroměříž - Ztracená 63 ( Bezbariérový přístup )
- Zdounky - Zákostelí 36 ( Přístup není bezbariérový )
- Morkovice - Kolaříkova 879 ( Přístup není bezbariérový )
Cíle poskytovaných služeb
- a) podpora umožnit klientovi žít ve svém přirozeném prostředí,
- b) pomoct zvládat běžné každodenní činnosti,
- c) podpořit soběstačnost a samostatnost klienta
Cílová skupina
- mentální, tělesné či kombinované postižení,
- duševní onemocnění ve stabilizovaném stavu
- zdravotní znevýhodnění.
- jejichž zdravotní stav vyžaduje celodenní péči pod zdravotním dohledem,
- závislé na omamných látkách nebo alkoholu v akutní fázi.
Zásady služby
- Individuální přístup – pracovníci poskytují služby individuálně podle potřeb, požadavků a možností klienta
- Respektující přístup – klient má možnost vyjádřit vlastní potřeby a očekávání, pracovníci respektují vlastní volbu při rozhodování klienta
- Zachování důstojnosti – pracovníci s klientem jednají vždy s úctou a zachovávají lidskou důstojnost ve všech oblastech jeho života
Působnost služby, naše střediska a náš pracovní tým
Jedná se o terénní služby poskytované v přirozeném prostředí klienta, zejména v jeho domácnosti nebo na místě, které si sám určí.
Služby jsou poskytovány v celém ORP Kroměříž, kam spadají následující obce: Bařice – Velké Těšany, Bezměrov, Břest, Cetechovice, Dřínov, Honětice, Hoštice, Hulín, Chropyně, Chvalnov - Lísky, Jarohněvice, Karolín, Koryčany, Kostelany, Kroměříž, Kunkovice, Kvasice, Kyselovice, Litenčice, Lubná, Lutopecny, Morkovice – Slížany, Nítkovice, Nová Dědina, Pačlavice, Počenice-Tetětice, Prasklice, Pravčice, Rataje, Roštín, Skaštice, Soběsuky, Střílky, Střížovice, Sulimov, Šelešovice, Troubky – Zdislavice, Uhřice, Věžky, Vrbka, Záříčí, Zástřizly, Zborovice, Zdounky, Zlobice, Žalkovice.
NAŠE Střediska:
- Ztracená 63, Kroměříž 767 01
- Zakostelí 36, Zdounky 768 02
- Kolaříkova 879, Morkovice 768 33
NÁŠ PRACOVNÍ TÝM:
- Poskytování Osobní asistence zajišťuje vedoucí střediska, sociální pracovnice, 9 osobních asistentek a 3 asistentky na DPP. Z provozních důvodů se osobní asistentky u klientů střídají.
- Maximální okamžitá kapacita je 9 klientů.
- Okamžitá kapacita v nočních hodinách, o víkendech a svátcích je proměnlivá v závislosti na provozu, kapacitě služby, individuálních požadavcích a nepříznivé sociální situaci klienta.
Činnosti, ve kterých Vám můžeme pomoci
Služby Osobní asistence jsou poskytovány dle § 39 zákona č. 108/2006 Sb. O sociálních službách a podle § 5 vyhlášky č. 505/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
a) Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- Jedná se o nachystání oblečení, dopomoc při oblékání, svlékání, obouvání, zouvání. O celkovou úpravu vzhledu (líčení, odlíčení), ale i posouzení, co je třeba nakoupit v souvislosti s péčí o vlastní osobu.
- Dopomoc či podpora při samostatném pohybu, při změně polohy, pohybu ve vlastním prostoru i mimo domácnost. Polohování, jako důležitá součást péče, zejména o imobilní osoby. Ale i posazení na lůžku, vstávání a uléhání na lůžko, či přesun na vozík a na lůžko. Každý klient má vlivem svého omezení nebo postižení jiné možnosti v rámci pohyblivosti, což respektujeme. Osobní asistentky dopomáhají také při chůzi v domácnosti nebo venku na procházce.
b) Pomoc při osobní hygieně
- Dopomoc při činnostech, které souvisí s denní hygienou, mytím a koupáním a výkonu fyziologické potřeby. V rámci denní hygieny mohou být asistentky nápomocny při běžné denní hygieně, péči o ústa (vyčištění zubů, péči o zubní náhradu či oholení). Při mytí a česání vlasů, péči o nehty na rukou, o oči a uši.
- Mytí a koupání probíhá dle zvyklostí a možností osoby (mytí celého těla, sprchování, koupání, mazání pokožky po koupeli). Probíhá s využitím kompenzačních pomůcek (polohovací postel, WC křeslo, sedačky do vany, apod.) nebo bez nich, opět dle možností klienta. Při pomoci s výkonem fyziologické potřeby souvisí použití WC, výměna inkontinenčních pomůcek či menstruačních vložek.
c) Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- Jde o nákup potravin s osobou, která si může vybrat potraviny, jež chce zakoupit, popř. bez osoby. V tomto případě mohou asistentky dopomoci s přípravou nákupního seznamu a následným nákupem potravin.
- Během služby také probíhá příprava studených a teplých nápojů, příprava, ohřev jídla a servírování na talíř. V případě, že osoba již nemůže přijímat stravu samostatně, asistentky dopomáhají dle potřeby s napitím, najedením či porcováním stravy.
d) Pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Pomoc osobám s péčí o domácnost. Jako je úklid a údržba domácnosti (umytí nádobí, uložení věcí, úklid lednice a mrazničky, setření prachu, vytření podlah, úklid koupelny, WC, zalévání květin).
- Zajišťujeme obsluhu domácích spotřebičů, např. pračky, trouby, lednice, mikrovlnné trouby atd.
- V rámci péče o oblečení a boty můžeme poskytnout dopomoc s praním prádla, jeho sušením, žehlením, uložením a čištěním bot. Včetně stlaní a převlékání lůžkovin.
- Podpora při obsluze spotřebičů, udržení tepelné pohody v bytě nebo domě a nakládání s odpady.
e) Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Možnost osoby realizovat se v práci, ve smysluplné činnosti a trávení volného času, dle svých přání a potřeb.
- Možnost navštěvovat školské nebo jiné vzdělávací zařízení. Podpora při přípravě pracovního uplatnění či hledání pracovního uplatnění.
- Individuální vyplnění volného času na základě přání či potřeb osoby, nejen v souvislosti se stávajícím způsobem života, ale i zkušeností blízkých z dřívějšího života (často v případech demence). Jedná se o čtení, předčítání, poslech hudby, sledování TV, ruční práce, výtvarné činnosti, sportovní aktivity, ale i uspokojování duchovních potřeb (návštěva kostela).
f) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Jsme nápomocni při orientaci v místě, čase, osobách (orientace během dne, v týdnu, ve vlastní domácnosti, mimo domov, v osobách – poznávání blízkých, pracovníků služby, lékařů).
- Podpora potřebná k navázání kontaktu s rodinou nebo blízkými, kontakt s přáteli, sousedy, spolupracovníky i při komunikaci. Včetně alternativní komunikace, kterou lze vyjádřit potřeby a navázat kontakt.
- Nabízíme také možnost s podporou dál využívat veřejné služby, jako je pošta, banka, využívání obecního úřadu, úřadu práce. Navštěvování klubů, čistírny, opravny, servisu, restaurace, kina či divadla. Nakupování v obchodech, využití kadeřnictví, pedikúry, manikúry.
g) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Zejména ve finanční a majetkové oblasti při hospodaření s finančními prostředky (provádění úhrad). Poradenství v dluhové problematice, uzavírání smluv a nakládání s majetkem. Zejména informace o službách, které se těmito oblastmi zabývají (např. Sociální poradna – Charita Kroměříž).
- Zajištění podpory, informací a případně doprovodu při vyřizování osobních dokladů jako je občanský průkaz, pas, rodný list či průkaz zdravotní pojišťovny.
- Ochrana práv v oblasti sousedských, či občanských vztahů. Především poskytnutí informací o možnosti využít návazných služeb.
h) Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
- Pomůžeme při dohledu nad bezpečím. V případě, že může být již nebezpečné pro zdraví či život osoby nebo blízkých setrvání v domácím prostředí bez dohledu.
ch) Úkon nad rámec vyhlášky (doprovod automobilem)
- Doprovod automobilem k lékařům, do školy, na úřady, ke kadeřnici ad. Jedná se o doprovod, kdy osoba nemůže využít veřejnou dopravu či Senior Taxi z různých důvodů (zdravotní postižení či omezení, psychická nepohoda). Jedná se o doprovod automobilem v návaznosti na některou ze základních činností (viz výše). Zejména v případech, kdy je potřeba zajistit dopomoc před přesunem (dopomoc s přípravou – oblékáním, obutím, kontrolou dokladů, přesunem a nastoupením do vozu). Po přesunu: doprovod do ordinace či úřad, komunikace s personálem. Poté doprovod domů, dopomoc s vysvlékáním a dalšími navazujícími potřebami.
i) Zdarma poradenství a nácvik při péči o blízkého člověka
- Nabízíme zdarma poradenství při výběru kompenzačních a inkontinenčních pomůcek zájemcům či klientům, které mohou pomoci snížit závislost klienta na pomoci druhé osoby, nebo pozitivně ovlivňují jejich nepříznivou situaci. Dále pak zájemci či rodinní příslušníci mohou využít ukázku manipulace při přesunech, polohování, výměny inkontinenčních pomůcek.
- V průběhu základní služby jsou za účelem zvýšení kvality služeb využívány koncepty smyslové aktivizace, reminiscence, validace, bazální stimulace, ergoterapie, kinestetická mobilizace, logopedická prevence, kognitivní aktivizace a Montessori pedagogika pro seniory.
Nadace Agrofert podpořila středisko OA v rámci programu „PODPORA DOSPĚLÝCH OSOB S TĚŽKÝM MENTÁLNÍM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM“ rok 2018 částkou 150 000,- Kč. Děkujeme.
Projekt - Tandem aneb Spolu to zvládneme
Podpora a rozvoj vybraných druhů sociálních služeb ve Zlínském kraji III


